Małopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych w Tarnowie informuje o możliwości przeprowadzenia kompleksowego praktycznego szkolenia
Z ZAKRESU OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ
Ma to związek z wejściem w życie dnia 25 maja 2016 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego nowych regulacji prawnych ochrony danych osobowych, które dotyczą również spółdzielni mieszkaniowych.
W związku z wejściem w życie tych regulacji wzrośnie ranga ochrony danych osobowych w Polsce - nałożenie maksymalnej grzywny do 20 000 000 EURO.
Przygotowana oferta jest dla Państwa, żeby ustrzec Zarząd Spółdzielni przed odpowiedzialnością karną i finansową i przygotować się na kontrolę GIODO.
Zgodnie z art. 36a. ust. 2. ustawy o ochronie danych osobowych: Do zadań administratora bezpieczeństwa informacji należy: 1) zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności przez: (…) c) zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami
o ochronie danych osobowych (…), tj. szkolenia. Jest to obowiązek ustawowy Zarządu Spółdzielni od którego nie ma wyjątków.
Oferta szkoleniowa przygotowana jest specjalnie dla spółdzielni mieszkaniowych i jej służb. Pracownicy na poszczególnych poziomach mają inne zakresy czynności a zatem i inną odpowiedzialność, podobnie jak i zróżnicowany jest ich dostęp do informacji chronionych. Aby ustrzec pracowników i zarząd przed zarzutami naruszenia ochrony danych osobowych pracowników, jak również samych członków spółdzielni, proponujemy spotkanie ze specjalistą w zakresie przepisów ochrony danych osobowych celem praktycznego ich zastosowania na co dzień.
Szkolenie poprowadzi Dariusz Wociór, radca prawny. Prowadząc Kancelarię Radcy Prawnego zajmuje się obsługą prawną, w szczególności spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, stąd podzieli się z Państwem praktyczną wiedzą w tym temacie.
Ze względów praktycznych szkolenie to przeprowadzone byłoby wg następujących tematów:
PROGRAM SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW FIZYCZNYCH (GOSPODARZY DOMÓW, KONSERWATORÓW) – 1 godzina
- Regulacje prawne ochrony danych osobowych w spółdzielni mieszkaniowej
- Obowiązki Zarządu Spółdzielni, i pracowników fizycznych w zakresie ochrony danych osobowych
- Pojęcie danych osobowych
- Organizacja ochrony danych osobowych w spółdzielni mieszkaniowej
- Kontrola GIODO – udział w czynnościach kontrolnych pracowników
- Dokumentacja przetwarzania danych osobowych w Spółdzielni
- Praktyczne obowiązki pracowników w Spółdzielni – wytyczne dotyczące pracowników fizycznych
- Zasady doręczania korespondencji i zbierania podpisów na listach przez pracowników Spółdzielni
- Zasady spisywania liczników zgodnie z ochroną danych osobowych
- Udzielanie informacji przez pracowników fizycznych
- Przepisy karne i inne konsekwencje naruszenia ochrony danych osobowych
- Podsumowanie szkolenia, konsultacje z pracownikami, dyskusja i pytania.
PROGRAM SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW BIUROWYCH – 3 godziny
1. Regulacje prawne ochrony danych osobowych w spółdzielni mieszkaniowej:
- znowelizowana ustawa o ochronie danych osobowych;
- nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 27.04.2016 r.
- rozporządzenia do ustawy o ochronie danych osobowych
- regulacje wewnętrzne.
2. Pojęcie danych osobowych
3. Ochrona danych osobowych a udostępnianie dokumentów członkom Spółdzielni i Radzie Nadzorczej
4. Obowiązki Zarządu Spółdzielni, Rady Nadzorczej, Rad Osiedli i pracowników w zakresie ochrony danych osobowych.
5. Organizacja ochrony danych osobowych w w spółdzielni mieszkaniowej
6. Zbiory danych osobowych w Spółdzielni
- rejestracja zbiorów w GIODO
- wewnętrzna ewidencja zbiorów w GIODO – zasady, treść.
7. Kontrola GIODO – udział w czynnościach kontrolnych Zarządu, Rady Nadzorczej, Rad Osiedli i pracowników
8. Dokumentacja przetwarzania danych osobowych w Spółdzielni - treść
9. Polityka bezpieczeństwa danych osobowych
10. Instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych
11. Upoważnienia – treść, rodzaje
- Ewidencja upoważnień – elementy
- Inne dokumenty
12. Praktyczne obowiązki pracowników w Spółdzielni – wytyczne dotyczące wszystkich pracowników
13. Ochrona danych osobowych w Dziale windykacji
14. Ochrona danych osobowych w Dziale technicznym i eksploatacji
15. Ochrona danych osobowych w Kadrach
16. Ochrona danych osobowych w Dziale Księgowości
17. Ochrona danych osobowych w domach kultury w spółdzielni mieszkaniowej
18. Przepisy karne i inne konsekwencje naruszenia ochrony danych osobowych
19. Podsumowanie szkolenia, konsultacje z pracownikami, dyskusja i pytania.
Aby nie dezorganizować działalności spółdzielni organizujemy szkolenie w siedzibie spółdzielni z możliwością połączenia pracowników kilku spółdzielni. Jednocześnie, aby umożliwić największej liczbie pracowników uczestnictwo w spotkaniu, proponujemy, aby godzinne szkolenie dla pierwszej grupy tj. pracowników fizycznych odbyło się od godz. 10.00 do 11.00, a dla pracowników biurowych w godz. 11.30-14.30. Jeśli jest taka potrzeba tworzona jest dodatkowa grupa dla pracowników fizycznych.
Ponadto jest możliwość zorganizowania w tym samym dniu w siedzibie Spółdzielni spotkania dla członków rad nadzorczych spółdzielni z nw programem:
PROGRAM SZKOLENIA DLA RADY NADZORCZEJ – 1,5 godziny
- Regulacje prawne ochrony danych osobowych w spółdzielni mieszkaniowej,a działalność Rady Nadzorczej
- Znowelizowana ustawa o ochronie danych osobowych;
- Nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 27.04.2016 r.
- Rozporządzenia do ustawy o ochronie danych osobowych
- Regulacje wewnętrzne w zakresie ochrony danych a Rada Nadzorcza
- Obowiązki Zarządu Spółdzielni, Rady Nadzorczej i pracowników.
- Administrator bezpieczeństwa informacji
- Zbiory danych osobowych w Spółdzielni
- Kontrola GIODO i udział w czynnościach kontrolnych Rady Nadzorczej
- Dokumentacja przetwarzania danych osobowych w Spółdzielni
- Polityka bezpieczeństwa danych osobowych
- Instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych
- Upoważnienia dla Rady Nadzorczej
- Ewidencja upoważnień
- Oświadczenia członków Rady Nadzorczej
11.Przepisy karne i odpowiedzialność członków Rady Nadzorczej
12.Podsumowanie szkolenia, konsultacje z pracownikami, dyskusja i pytania
Równocześnie będzie możliwość nawiązania kontaktu celem opracowania kompleksowej dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych.
Przepisy ustawy o ochronie danych osobowych zobowiązują administratorów danych osobowych, a w szczególności spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe do podjęcia obligatoryjnych czynności związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności opracowania i wdrożenia dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych.
Zakres:
- Sporządzenie pisemnych wytycznych z zakresie dostosowania środków bezpieczeństwa i obowiązków prawnych w obszarze technicznym, informatycznym
i organizacyjnym w spółdzielni mieszkaniowej. - Sporządzenie projektu/ weryfikacji dokumentacji przetwarzania danych osobowych w spółdzielni mieszkaniowej, w szczególności:
- Polityka bezpieczeństwa danych osobowych – indywidualnie dostosowana,
- Instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych– indywidualnie dostosowana
- Upoważnienia - wzór
- ewidencja upoważnień - wzór
- oświadczenia osób przetwarzających dane osobowe - wzór
- zgoda na przebywanie w obszarze przetwarzania danych osobowych - wzór
- umowa o powierzenie do przetwarzania danych osobowych – wzór
3. Analiza zbiorów w Spółdzielni i wskazanie zbiorów, które powinny być zarejestrowane w GIODO.
W przypadku zainteresowania bardzo prosimy o kontakt.
Powrót