Zarząd Małopolskiego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych w Tarnowie zaprasza do udziału w szkoleniu OnLine z tematu:
Podatek VAT w spółdzielniach mieszkaniowych – październik 2021 r. i zmiany uchwalone na 2022 r. oraz aktualna praktyka.
Szkolenie odbędzie się w dniu 18.11.2021r. za pośrednictwem platformy do szkoleń – TEAMS w godz. 9.00-13.00 (z krótkimi przerwami w trakcie szkolenia)
Każdy uczestnik, dzień przed szkoleniem otrzyma link do platformy, na której należy dokonać rejestracji i zalogować się w dniu szkolenia. Podczas transmisji uczestnicy widzą prelegenta, prezentację na ekranie monitora oraz mogą zadawać pytania.
Aplikację Teams proszę uruchomić używając przeglądarki Microsoft Edge.
Program szkolenia:
- Nowelizacja „SLIM VAT 2” od 1 października 2021 r. oraz jej praktyczne skutki.
a) opcja opodatkowania nieruchomości – oświadczenie w akcie notarialnym,
b) Import usług, wnt, nabycie od nierezydenta – likwidacja zasady „3 miesięcy” na korektę,
c) odliczenie naliczonego przez korektę deklaracji – nowe zasady dotyczące okresu korekty,
d) VAT 26 – nowy termin,
e) istotne zmiany w uldze na złe długi – po wyroku TSUE, w tym zastosowanie ulgi w przypadku sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, Ulga na złe długi po wyroku TSUE z 15.10.2020 r. sygn. C-335/19 - czy jeszcze można i za jaki okres można skorzystać z ulgi wstecz, - czy ulga dotyczy sprzedaży konsumenckiej i na rzecz podatników zwolnionych, - prezentacja ulgi na złe długi w nowym JPK VAT przez wierzyciela i dłużnika
f) przekazanie środków między rachunkami VAT podatnika,
g) inne.
2. Zmiany VAT od 1 stycznia 2022 r.
- zmiany fakturowe (m. in. likwidacja duplikatów faktur, oznaczenia faktur korekt i przyczyn korekty),
- Krajowy System e-Faktur oraz faktura elektroniczna ustrukturyzowana, zasady wystawiania, odbierania oraz dostępu do faktur,
- kiedy system fakultatywny e-faktur stanie się obowiązkowy,
- jak autoryzować się w KSeF,
- nowe zwroty VAT – 15 i 40 dni – komu się należy zwrot VAT w tym terminie,
- co dalej z MPP w 2022 r. (wygaśnięcie 3 letniej decyzji – zgody UE na system obowiązkowy)
3. Zmiany w VAT w związku z „Polskim Ładem” - 1.01.2022 r.
- zmiana limitu płatności bezgotówkowych w relacji z konsumentem (20 tys.) i przedsiębiorcą ( 8 tys.),
- Polska bezgotówkowa – jaki podatnik musi posiadać terminal płatniczy i umożliwić płatności bezgotówkowe,
- przywileje i sankcje związane z obrotem bezgotówkowym,
- nowy podatnik GV (Grupa VAT - kto może utworzyć Grupę VAT, jak sprzedawać i kupować towary i usługi od/do Grupy VAT),
- „likwidacja czynnego żalu” przy korekcie JPK w części ewidencyjnej od 1.01.2022 r.
4. Jeszcze o ewidencji JPK V7 – nowelizacja lipiec 2021 - zmiany w strukturze i sposobie prezentacji danych.
- Zmiany w zakresie JPK – lipiec 2021, naprawa błędów pierwszej wersji JPK i nowe rozwiązania,
- Kody towarowe i usługowe w rejestrze sprzedaży – GTU1-GTU13, najważniejsze problemy, najczęstsze błędy, nowelizacja naprawiająca błędy „pierwszego” JPKV7.
- Lipiec 2021 – doprecyzowanie kodu GTU10 (dostawa nieruchomości – doprecyzowanie zakresu).
- Jakie dokumenty i jakie rodzaje sprzedaży nie wymagają kodu GTU?
- Problem kodu MPP – przymusowy, dobrowolny czy w ogóle brak prezentacji kodu MPP? (zmiana od lipca 2021 r.),
- Kod procedury „TP”, kiedy może mieć zastosowanie w praktyce działalności spółdzielni (problematyka rad nadzorczych i zarządów), zmiana od lipca 2021.
- Kod procedury „EE” - kiedy może mieć zastosowanie w praktyce działalności spółdzielni (np. telewizja kablowa), planowana likwidacja kodu „EE” od lipca 2021 (z wyjątkami),
- Faktury uroszczone, bilety, faktury do paragonu – księgowanie w rejestrze zakupu – zmiana lipiec 2021,
- Dokument WEW w rejestrze zakupu – lipiec 2021 – rozszerzenie zakresu zastosowania na korekty podatku naliczonego,
- Czy faktycznie do każdej korekty ewidencji w pliku należy złożyć czynny żal. Kontrowersyjne stanowisko MF oraz zasygnalizowanie konieczności nowelizacji.
- Rejestr sprzedaży VAT w nowym JPK, w tym:
- faktury uproszczone (przedłużenie przepisu epizodycznego – BRAK OBOWIĄZKU EWIDENCJONOWNAIA).
- faktury do paragonów na podatnika,
- faktury nieewidencjonowane (do paragonu na nie-podatnika).
- Znaczenie Objaśnień Ministra Finansów dot. faktur uproszczonych – kontrowersyjne tezy.
- Raport okresowy (RO) i dokument wewnętrzny (WEW) – sposób i zakres prezentacji w rejestrze sprzedaży JPK.
- Rejestr zakupu – zakres danych.
- Rejestr zakupu – sposób prezentacji danych.
- Przepisy przejściowe – „nowy” JPK za lipiec 2021 r.
5. Praktyczne aspekty zmian wprowadzonych w pakiecie SLIM VAT od 01.01.2021 roku
- zmiana zasad korekty podstawy opodatkowania in minus z tytułu rabatu, zwrotu, pomyłek na fakturach; problematyczna zmiana zasad dotyczących momentu wykazywania faktur korygujących in minus,
- praktyczne aspekty Objaśnień Ministerstwa Finansów dotyczące faktur korygujących,
- wydłużenie prawa do odliczenia VAT naliczonego dla podatników „miesięcznych” do 3 okresów, problematyka okresu przejściowego,
- prawo do odliczenia VAT z usługi noclegowej będącej przedmiotem refaktury,
- istotna zmiana zasad rozliczenia kwartalnego dla usług budowlanych z załącznika numer 15 („powrót” rozliczeń kwartalnych),
- „zmiany” w zasadach określenia transakcji objętych obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności (doprecyzowanie)
- ISTOTNA ZMIANA w SPLIT PAYMENT – potrącenia i kompensaty w obowiązkowym split payment – rozszerzenie zakresu.
6. Praktyczne zagadnienia związane z rozliczaniem VAT w spółdzielni mieszkaniowej.
- MPP przy zakupie usług budowlanych i remontowych,
- „opłata śmieciowa” a podatek od towarów i usług, jakim dokumentem dokonać przeniesienia na lokatorów, właścicieli, najemców,
- limit zwolnienia podmiotowego (200.000 zł) a koszty mediów przerzucane na członka wspólnoty mieszkaniowej – właściciela – najnowsze podejście organów i nowe wyroki sądowe,
- zwolnienie z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowej,
- rozliczanie najmu - stawki, data VAT, dokumenty,
- refakturowanie mediów a VAT, stawki, data VAT, dokumenty,
- wykonawstwo zastępcze a VAT, kary umowne, gwarancje,
- odliczanie podatku naliczonego, w tym możliwość stosowania proporcji innej niż „obrotowa”.
7. Konsultacje i odpowiedzi na pytania.
Szkolenie poprowadzi: Mariusz Unisk – Prawnik, doradca podatkowy nr wpisu 09921, Wiceprezes Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i w-cy. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego UW. Specjalizacja – podatek od towarów i usług, PCC, podatki i opłaty lokalne.
Jest autorem i współautorem wielu publikacji książkowych na tematy podatkowe, w szczególności „Komentarza do podatku rolnego, leśnego oraz od nieruchomości” oraz „Komentarza do ustawy o podatku od towarów i usług” jest także autorem wielu specjalistycznych artykułów na tematy podatkowe. Od 15 lat uznany wykładowca tematyki podatkowej w zakresie podatku od towarów i usług, Ordynacji podatkowej i podatków i opłat lokalnych. Stały wykładowca Studium dla Doradców Podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków lokalnych. W swojej karierze przeprowadził ponad 1000 szkoleń z zakresu prawa podatkowego.
Odpłatność za szkolenie wynosi:
- 340,00 zł od osoby + VAT – dla spółdzielni będącej członkiem MZRSM,
- 370,00 zł od osoby + VAT – dla spółdzielni nie będącej członkiem MZRSM
Cena zawiera dostęp do platformy w czasie trwania szkolenia, materiały szkoleniowe przygotowane przez wykładowcę oraz konsultacje w czasie przeznaczonym na szkolenie.
Sposób zapłaty: faktura zostanie wysłana na podany w zgłoszeniu adres e-mail po szkoleniu.
Termin nadsyłania zgłoszeń do 15.11.2021r. fax: 14/626-09-90, 14/627-35-80 lub e-mail: szkolenia@mzrsm.pl
Powrót