Zarząd Małopolskiego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych w Tarnowie zaprasza do udziału w szkoleniu OnLine z tematu:
VAT w spółdzielniach mieszkaniowych 2025.
Szkolenie odbędzie się w dniu 09.04.2025r. za pośrednictwem platformy do szkoleń – TEAMS w godz. 10.00-14.00 (z krótkimi przerwami w trakcie szkolenia)
Każdy uczestnik przed szkoleniem otrzyma link do platformy, na której należy dokonać rejestracji.
Program szkolenia:
Aktualne podejście w świetle interpretacji oraz orzecznictwa sądowego, między innymi:
- Opłaty eksploatacyjne i koszty utrzymania lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, garażu, w tym posiadanego łącznie ze spółdzielczym prawem do lokalu mieszkalnego – stawka VAT
- Najem a media – stawki VAT obowiązek podatkowy,
- VAT we wspólnotach mieszkaniowych,
- Ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego – skutki w VAT
- VAT od opłat za użytkowanie lokalu mieszkalnego bez tytułu prawnego, VAT od mediów do takiego lokalu,
- VAT na opłaty eksploatacyjne związane z utrzymaniem lokalu wynajętego przez członka spółdzielni na działalność gospodarczą
- VAT na opłaty eksploatacyjne związane z lokalem służącym do zakwaterowania pracowników właściciela, VAT od najmu lokalu mieszkalnego
- Refakturowanie mediów na najemców lokali użytkowych oraz mieszkalnych,
- Odliczenie VAT od wydatków na zagospodarowanie przestrzeni publicznych, zagospodarowanie przestrzeni osiedlowych a prawo do odliczenia VAT
- Składki ubezpieczeniowe pobierane przez spółdzielnię – z VAT czy bez VAT
- Odszkodowanie wypłacone spółdzielni za zrzeczenie się roszczeń objęte VAT
- Wystawianie faktur na małżonków będących właścicielami nieruchomości, z których jeden prowadzi działalność gospodarczą
- Obciążenie wspólnoty mieszkaniowej kosztami remontów i utrzymania infrastruktury osiedlowej
- Zmiana przeznaczenia mieszkań przed i po wprowadzeniu ich do ewidencji środków trwałych – obowiązek korekty VAT
- Korekta odliczenia VAT od nakładów na ulepszenie siedziby spółdzielni
- Sprzedaż lokali po pierwszym zasiedleniu i działek - zwolnienia z VAT
KSEF 2025
KSeF - podstawowe pojęcia i planowany harmonogram zmian:
- założenia modelu, system KSeF dobrowolny oraz system KSeF obowiązkowy funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur,
- daty wejścia w życie (luty 2026, kwiecień 2026, okres przejściowy),
- dostęp do systemu KSeF i podmioty uprawnione fakturowanie w ramach Krajowego Systemu e-Faktur faktura ustrukturyzowana a faktura elektroniczna
- faktura ustrukturyzowania:
- Podmioty uprawnione do korzystania z KSeF:
- Dokonywanie płatności do faktury ustrukturyzowanej:
- numer KSeF a pojedyncze przelewy
- identyfikator zbiorczy do płatności
- numer KSeF a zbiorcze przelewy przy użyciu mechanizm podzielonej płatności
- Sankcje w zakresie nieprawidłowości w korzystaniu z KSeF od stycznia 2025 r.:
- Przygotowanie do wdrożenia KSeF.
- Aktualny stan prac legislacyjnych i terminy wejścia w życie obowiązkowego fakturowania w formie faktur ustrukturyzowanych.
PON 2025 – zasygnalizowanie zmian 2025 mających wpływ na działalność spółdzielni
- budynek – „nowa” definicja od stycznia 2025 roku, zagadnienie „budowli w budynku”, opodatkowanie, opodatkowanie kontenerów, altan, zadaszeń, wiat etc.
- NOWA DEFINICJA BUDOLWI - załącznik nr 4 do ustawy i wymienione w nim wprost budowle,
- co znaczy „trwale związane z gruntem” budynki / budowle,
- „małe” budowle – parking (budowla a budynek), plac postojowy, plac składowy, plac pod śmietnik, podjazd, zadaszenie, waga samochodowa, waga kolejowa, przekrycie namiotowe, powłoka pneumatyczna, strzelnica, kiosk uliczny, pawilon sprzedaży ulicznej, pawilon wystawowy, maszt, tablica reklamowa, urządzenie reklamowe itp.
- pytania uczestników szkolenia.
Szkolenie poprowadzi
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (1996 – 2001) oraz Podyplomowych Studiów Podatków i Prawa Podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2003 r. doradca podatkowy w KIDP nr 09921. Od 2004 r. uznany wykładowca tematyki podatkowej, w szczególności w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków i opłat lokalnych i samorządowych.
W marcu 2012 r. uhonorowany przez Dziennik - Gazeta Prawna III miejscem w VI Rankingu najlepszych doradców podatkowych za 2011 r. w kategorii „Podatki i opłaty lokalne”.
W marcu 2017 r. uhonorowany przez Dziennik - Gazeta Prawna II miejscem w XI Rankingu najlepszych doradców podatkowych za 2016 r. w kategorii „Podatki i opłaty lokalne” (DGP 28.03.2017 r. „Top doradcy podatkowi w 2016 r. według DGP”).
Autor i współautor publikacji książkowych na tematy podatkowe, w szczególności wznawianego czterokrotnie „Komentarza do podatku rolnego, leśnego oraz od nieruchomości” wydanego nakładem wydawnictwa ISP oraz „Komentarza do podatku od towarów i usług”. Autor specjalistycznych artykułów na tematy podatkowe, komentarzy i opinii na temat tych podatków w prasie codziennej, specjalistycznej i fachowej.
W ramach struktury organizacyjnej Instytutu Studiów Podatkowych sp. z o.o. do jego obowiązków należy przede wszystkim kierowanie pracą zespołów doradców i konsultantów podatkowych, zarządzanie działem doradztwa podatkowego. Od 2006 r. jako dyrektor generalny ds. doradztwa podatkowego. Od czerwca 2019 r. w randze wiceprezesa zarządu.
Odpłatność za szkolenie wynosi:
- 420,00 zł od osoby + VAT – dla spółdzielni będącej członkiem MZRSM,
- 460,00 zł od osoby + VAT – dla spółdzielni nie będącej członkiem MZRSM
Cena zawiera dostęp do platformy w czasie trwania szkolenia, materiały szkoleniowe przygotowane przez wykładowcę oraz konsultacje w czasie przeznaczonym na szkolenie.
Sposób zapłaty: faktura zostanie wysłana na podany w zgłoszeniu adres e-mail po szkoleniu.
Kartę głoszenia proszę przesyłać na e-mail: szkolenia@mzrsm.pl
Powrót